ZAJÍMAVOSTI 4/21


Vysoká škola báňská testuje v Milovicích automobil s řízením drive-by-wire

Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava (VŠB-TUO) spolu s výrobcem senzorů pro automobilový průmysl firmou Valeo vyvinula a nyní testuje technologii řízení automobilů drive-by-wire (DbW). Ovládání vozidla bez mechanické vazby mezi koly a volantem, případně brzdami a brzdovým pedálem, má usnadnit testování autonomních vozidel.

Zkušební vozidlo nyní VŠB-TUO a Valeo testují na polygonu v Milovicích. Technologie zatím není určená pro sériově vyráběné automobily, sloužit má jen ke zkouškám specifických režimů autonomního řízení a senzorů určených pro asistenční systémy.

Výhodou plně elektrického řízení DbW je, že umožňuje vysokou dynamiku řízení a je preciznější než živý řidič. Technologie momentálně umožňuje elektricky řídit pohyb vozu, zatáčení, zrychlování i brzdění (včetně nouzového).

Systém je momentálně zabudovaný v nákladovém prostoru auta a sestává z výkonného počítače s řadou komunikačních rozhraní a modulů (CAN, I/O a reléových modulů, vývojového HMI nebo managementu napájení). Zkušební vozidlo momentálně v Milovicích slouží k testování systémů autonomního řízení na bázi detekční kamery na čelním skle.

Zdroj: lupa.cz


Siemens představil ultra výkonnou dobíjecí stanici

Společnost Siemens Smart Infrastructure představila novou ultra výkonnou dobíjecí stanici Sicharge D. Je vhodná pro provoz na tranzitních tazích i ve městě; na parkovištích či u nákupních center. S maximální účinností až 96 %, škálovatelným dobíjecím výkonem a dynamickým sdílením výkonu, patří Sicharge D k nejvýkonnějším zařízením na trhu.

„Rozšiřitelnost, modularita a dynamické dobíjení jsou směrem, kterým se Siemens u dobíjecích stanic vydal. Našim zákazníkům připravujeme dobíjecí infrastrukturu, která dokáže reagovat na zvýšenou potřebu dobíjení elektromobilů nebo požadavky na vyšší rychlosti dobíjení,“ uvedl Martin Šilar, koordinátor aktivit pro elektromobilitu v Siemens, s.r.o. „Současně se jedná o jednu z nejvýkonnějších ultra výkonných dobíjecích stanic na trhu.“

Účinnost až 96 % zajistí, že Sicharge D dobije automobil s využitím téměř veškeré dostupné energie. Pro provozovatele to znamená především nižší provozní náklady. Zařízení je navíc navrženo tak, aby splňovalo budoucí technické vývojové trendy: přestože dobíjecí kapacita většiny elektromobilů je dnes stále ještě omezena, v budoucnu budou elektromobily schopny pracovat s vyšším napětím. Proto Sicharge D nabízí rozšiřitelný dobíjecí výkon až na 300 kW. a podporuje napětí od 150 do 1 000 V a proud až 1 000 A. To umožňuje maximální zátěž pro vozidla s napětím 800 V i dobíjení při nižším napětí (350-400 V), které je obvyklé zejména u dnešních elektromobilů.

Přes rostoucí počet elektrických vozidel zůstávají investice do infrastruktury související s elektromobilitou poměrně náročným úkolem. Proto Siecharge D nabízí rozšíření stanice až o dva externí výdejové terminály, což umožňuje plánovat investice podle potřeb elektromobilního trhu. Standardní konfigurace má dvě DC zásuvky a jednu AC zásuvku zabudovanou v kompaktním designu, který výrazně usnadňuje instalaci.

Nová dobíječka kombinuje všechny uvedené funkce s dynamickým paralelním dobíjením. To znamená, že bere ohled na individuální požadavky každého připojeného vozu a automaticky přizpůsobuje dobíjecí proces technologii, kterou využívá akumulátor elektromobilu, a stavu dobíjení. Toto řešení zajistí maximální dobití připojených vozidel bez nutnosti manuálního zásahu.

Dalším přínosem pro koncové uživatele je integrovaný 24palcový nastavitelný displej umožňující snadnou a bezbariérovou obsluhu dobíjecí stanice, který zákazníkům nabízí nové možnosti využití a funkce nad rámec samotného procesu dobíjení.

Zdroj: TZ Siemens, s.r.o.