VZDĚLÁVÁNÍ PRO PRŮMYSL


Žďárský DEL se připojil ke vzdělávacímu programu IBM, který podporuje zájem studentů o techniku

Mezinárodní vzdělávací program společnosti IBM „Pathway in Technology“ (P-TECH) odstartoval v České republice minulý rok na Vysočině. Letos se k němu připojilo celkem osm nových partnerů z řad škol a firem, včetně inženýrské společnosti DEL ze Žďáru nad Sázavou. Ta se praktickému vzdělávání studentů věnuje dlouhodobě, a to i díky modernímu vzdělávacímu centru DEL Future Lab. Program P-TECH pomáhá studentům v mnoha zemích s lepším uplatněním v budoucím zaměstnání.

Autor:  Zdeněk Navrátil, DEL

„Možnost zapojit se do programu vítáme. Navazuje to na naše další aktivity, jejichž cílem je prohlubování znalostí i praktických dovedností studentů středních škol. Za tímto účelem jsme spustili výukové centrum DEL Future Lab, kde mají studenti možnost řešit různé úkoly z oborů mechatroniky či elektrotechniky, programovat v jazycích PLC, programovat databáze či si vyzkoušet ovládání robotů,“ říká Jiří Kabelka, předseda představenstva společnosti DEL.

Přednášky, workshopy a stáže, ale i vlastní projekt

Program P-TECH pomáhá studentům středních a vyšších odborných škol získávat zkušenosti s reálnými projekty již během studia. Má být „cestou k poznání nových technologií“. DEL bude v kraji Vysočina spolupracovat s gymnáziem, a také Střední průmyslovou školou ze Žďáru nad Sázavou. Program podpoří svým partnerstvím také Vysoká škola Polytechnická v Jihlavě a Kraj Vysočina. 

„S gymnáziem začínáme, ale se žďárskou „průmyslovkou“ nás spojuje mnohaleté partnerství. Její studenti u nás už tradičně absolvují praktickou výuku robotiky,“ vysvětluje Romana Novotná, personální manažerka DEL. Podle ní je P-tech založen především na spolupráci škol a firem. „V první fázi předpokládáme zapojení formou přednášek, workshopů, praxí či stáží pro studenty. Půjde hlavně o to, přitáhnout studenty k technice. V druhé fázi by se měli studenti zapojit formou povinně volitelného předmětu, jehož obsahem budou moderní technologie, umělá inteligence, ale i projektové řízení či marketing. Cílem je naučit se komplexnímu řešení různých problémů,“ dodává Romana Novotná. Studenti si tak budou moci odzkoušet řídit „svůj“ projekt od začátku do konce. Zároveň se díky získaným zkušenostem a znalostem mohou lépe rozhodovat o svém vzdělávání a budoucí kariéře.

Převis poptávky po IT odbornících

Vzdělávací program jako je P-TECH má ambici zlepšit situaci na trhu práce, který rychle mění nové technologie. Podle odhadů Evropské komise chybí dnes v EU zhruba půl milionu specialistů na ICT. Podle Svazu průmyslu a dopravy ČR je to jen v Česku téměř 20 tisíc IT profesionálů. „Podobné vzdělávací aktivity, které rozšiřují rámec běžné výuky, jsou pro studenty do budoucna velmi cenné. Se zaváděním moderních technologií totiž i v českých firmách narůstá poptávka po kvalifikovaných technicích. Aktivity programu P-tech přitáhnou mladé blíže k těmto oborům a kdo ví, třeba mezi šikovnými studenty najdeme i naše budoucí kolegy, “ dodává Jiří Kabelka, který je zároveň předsedou představenstva Národního centra Průmyslu 4.0.

Studenti žďárské průmyslovky mají možnost v DELu absolvovat individuální praxi. Každý rok projde praktickou výukou oboru Robotika až 40 studentů třetích ročníků Střední průmyslové školy. Vysoké školy často využívají možnost přijet na exkursi, která bývá spojena s přednáškami a ukázkami praxe přímo v DELu.