ANALÝZA ČESKÉ SPOŘITELNY
Češi a internet
Český statistický úřad zveřejnil datově velmi bohatou publikaci Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci v roce 2020. Vybíráme z ní hlavní závěry a zajímavosti
Autor: Česká spořitelna
- V roce 2020 mělo počítač nebo tablet 79 % českých domácností a připojení k internetu 82 %. Z rodin s dětmi a u mladých rodin bez dětí jsou to téměř všichni, z domácností důchodců má přístup k internetu 41 %.
- Stále více domácností vlastní notebook (63 %), stolní počítač (37,5 %) a tablet
(32 %). - Telefonování přes internetové aplikace (Skype, WhatsApp) využívá 48 % osob, zprávy přes messenger (Facebook, WhatsApp či Viber) zasílá 60 % české populace starší 16 let.
- Sociální sítě používá v ČR 4,7 milionů osob, tj. 54 % jednotlivců starších 16 let. Ve věkové kategorii 16-24 je alespoň na jedné sociální síti 95 % lidí, ve skupině
45-54 let je jich 56 % a ve skupině 65+ už jen 9 %. - Pro pracovní účely používá sociální sítě 12 % pracujících.
- Nejvíce si lidé vyhledávají na internetu informace o zboží a službách (87 % osob používajících internet), dále je to oblast zdraví a cestování.
- Pořady na internetu (placené i zdarma) sleduje 42 % české populace, placené pořady (např. Netflix či HBO GO) sleduje 10,5 % osob (loni to byla 3 %).
- Hudbu na internetu poslouchá 48 % obyvatel ČR, jen 5 % populace využívá zpoplatněnou hudbu.
- Přibližně pětina dospělé populace hraje online hry nebo si hry stahuje do počítače.
- Zprávy čte na internetu 90 % osob, které jej využívají, na zpoplatněných stránkách je to pouze 1,8 %.
- Online vzdělávacích kurzů se v roce 2020 účastnilo 8,4 % populace, což je proti roku 2019 o 3 proc. body více.
- Internetové bankovnictví používá 64 % Čechů, jen 5,5 % osob si v posledních třech měsících sjednalo přes internet pojištění, 0,6 % půjčku a 1,4 % nákup cenných papírů.
- V posledních 12 měsících před dotazováním nakoupilo přes internet 66 % jednotlivců v ČR, v posledních 3 měsících 54 %. Necelá polovina nakupujících nakoupila za 2 500 až 10 000 Kč. Zboží či služby přes zahraniční e-shopy si letos objednala téměř třetina osob, které nakoupily online.
- Chytré domácí spotřebiče a chytrá bezpečnostní zařízení používá 7 % osob, chytrou TV umožňující sledování online pořadů či videí má 33 % osob starších
16 let a nositelnou elektroniku používá 32 % osob v ČR.