Tisková zpráva
Průmysl 4.0 v ČR představen v ucelené strategické publikaci v souvislostech, s vizí a doporučeními pro budoucnost
Průmysl 4.0 – Základ ekonomické transformace ČR je název nové knihy, která se v polovině září objevila na pultech knihkupectví. Stojí za ní 76 autorů – expertů z oblasti průmyslových firem, akademie a dalších organizací. V čele rozsáhlého projektu stojí prof. Vladimír Mařík z CIIRC ČVUT a Robert Keil z Národního centra Průmyslu 4.0. Tato kniha je jedinou publikací na českém trhu, která nabízí komplexní pohled na problematiku Průmyslu 4.0 – od strategií a technologií až po právní otázky, vzdělávání a trh práce. Zásadní je přitom její pragmatický přístup – autoři se na téma dívají z perspektivy lídrů, kteří usilují o úspěšnou transformaci českého průmyslu prostřednictvím inovací.
Autor: Alena Nováková
Strategická publikace navazuje na knihu Průmysl 4.0 – Vize pro Českou republiku z roku 2016, avšak reflektuje významné změny, ke kterým v ČR od té doby došlo. Pandemie covidu-19 například jasně ukázala, že digitalizace a technologie spojené s Průmyslem 4.0 mohou poskytnout stabilitu v krizových situacích. Rovněž geopolitické změny ukázaly nutnost zvýšit naši odolnost a připravenost na neočekávané výzvy. Průmysl 4.0 je klíčem k řešení otázek v oblastech jako energetika, zdravotnictví či záchranné služby. Dalším faktorem je úzká vazba české ekonomiky na Německo, které aktuálně čelí vlastním ekonomickým výzvám. K tomu se přidávají požadavky EU týkající se klimatických cílů a zvyšující se míra regulace, administrativy a reportingu.
„Je jasné, že náš ekonomický model potřebuje zásadní změnu. Transformace české ekonomiky je nevyhnutelná, pokud chceme patřit mezi vyspělé země,“ říká prof. Vladimír Mařík, vědecký ředitel CIIRC ČVUT a spolupracovník prof. Wolfganga Wahlstera, jednoho z tvůrců koncepce Průmyslu 4.0. „Bez jasné vize, kam by se náš průmysl měl posouvat, nelze úspěšně naplánovat ani strategii. Právě proto vznikla tato kniha – aby pomohla firmám působícím na našem trhu pochopit základní pojmy, strategické směřování i aktuální technologické trendy,“ dodává Mařík.
V úvodní kapitole se autoři zmiňují o tom, že Česko v posledních letech uvízlo v tzv. pasti ekonomiky středních příjmů. Řešení vidí ve zvyšování úrovně vzdělání, vědy a výzkumu, posilování vztahu s koncovým zákazníkem a důrazu na domácí finální produkty. Klíčem je také snižování závislosti na subdodavatelství a urychlení digitální a technologické transformace.
Za knihou stojí tým odborníků z ekosystému Národního centra Průmyslu 4.0, který dokázal efektivně propojit 76 špičkových expertů z různých oblastí. Jména garantů jednotlivých kapitol, jako jsou Jiří Holoubek (SP ČR), Eduard Palíšek (Siemens ČR), Miroslava Kopicová, Věra Czesaná (obě Národní vzdělávací fond), Tereza Šamanová (Czechinno), Jana Polášek Filová (Škoda Auto), Oto Sládek (KyberTec), Helena Úlovcová (HK ČR) nebo Petr Kadera a Pavel Burget (oba CIIRC ČVUT), jsou zárukou odborné kvality a relevantních dat.
„Národní centrum Průmyslu 4.0 se nevzdává snahy o pomoc při proměně českého průmyslu a transformaci ekonomiky. Průmysl 4.0 je klíčovým nástrojem k dlouhodobé konkurenceschopnosti založené na inovacích. I proto obsahuje kniha také vize a doporučení, která by měla Česká republika a průmyslové firmy podniknout,“ vysvětluje Robert Keil, ředitel Národního centra Průmyslu 4.0, motivaci ke vzniku této knihy.
Kniha byla pokřtěna 24. září na Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT. Jejím kmotrem se stal Zdeněk Zajíček, prezident Hospodářské komory České republiky. „Zavádění technologií, jako je umělá inteligence nebo strojové učení, nejenže snižuje náklady, ale zároveň zvyšuje konkurenceschopnost firem na globálním trhu. Jde o klíčový krok k udržitelné a inovativní budoucnosti výroby, která je nezbytná pro ekonomický růst a technologický pokrok. Publikace, kterou jsme dnes pokřtili, se stane užitečným pomocníkem nejen pro odborníky, “ říká Zdeněk Zajíček.
Publikace ukazuje, že myšlenky Průmyslu 4.0 za posledních osm let nejen neztratily na aktuálnosti, ale naopak získaly na významu. Nabízí směr, kterým by se Česká republika – a každý podnik – měla vydat, bez ohledu na to, jak bude tento koncept nakonec nazýván. Principy, které kniha představuje, jsou v době digitalizace a internetové revoluce zcela přirozené a jejich správná aplikace může vést k rychlejšímu a efektivnějšímu dosažení cíle.