SBĚR DAT


I lokální výrobce tepelných čerpadel může mít datovou platformu, za kterou by se nemusela stydět velká banka

Není novinkou, že data hýbou světem a firmy, které je umí efektivně sbírat a vhodně využít, dosahují úspěchu. To se přitom týká nejen výroby a prodeje, ale také servisu a dalšího sledování výrobků. Své o tom ví jeden z největších českých výrobců tepelných čerpadel, a společnost DataSentic, součást Evidenu, zaměřená právě na práci s daty. Společně totiž sestavili datovou platformu, která zrychlí servis pro zákazníky a usnadní práci technikům.

Autor: Eviden

Hlavními problémy, které firma v minulosti řešila, byly pomalé procesy analýzy dat z již nainstalovaných čerpadel, a také absence celistvého pohledu na všechna čerpadla u zákazníků. „Každé čerpadlo nainstalované u zákazníka sbírá data o svém chodu na SD kartu. Ve chvíli, kdy nastane u čerpadla nějaký problém, mohou právě tato data pomoci jej vyřešit. Technikovi ale dříve trvalo udělat tuto analytiku zhruba 15 minut, což byla s narůstajícím počtem obstarávaných čerpadel zbytečná ztráta času,“ vysvětluje Adam Michálek, specialista na umělou inteligenci v průmyslu ze společnosti Eviden, s tím, že řešením bylo vybudovat jednotnou datovou platformu. „Na tuto platformu jsme zmigrovali všechna data, která jsme vhodně strukturovali, očistili a vytvořili v nich systém,“ dodává.

Nastavení čerpadel lze díky datům upravovat v reálném čase

Nová datová platforma umožňuje společnosti řešit jednotlivé problémy v reálném čase, zkrátit tak zbytečné prodlevy a zvýšit efektivitu. Řešení také přináší přehled o všech nainstalovaných čerpadlech a jejich parametrech. Společnost tak může nejen rychle spravovat jednotlivá čerpadla, ale také upravovat parametry u všech čerpadel najednou, případně vybrat skupinu těch, u kterých je to potřeba. S pomocí umělé inteligence je také možné automaticky detekovat jakékoliv anomálie a navrhovat zlepšení.

Řešení přináší výhody i pro zákazníka, kterému odpadají starosti s péčí o čerpadlo a při jakékoliv potíži má jistotu rychlého řešení. „Výhodou nového systému je také personalizace zařízení, kterou technici dříve prováděli na vyžádání. Nyní ale pracujeme na tom, aby bylo možné personalizaci provádět plošně u všech čerpadel na základě jejich parametrů díky umělé inteligenci. Zákazník si tak může být jistý, že čerpadlo je plně uzpůsobeno jeho konkrétním potřebám,“ dodává specialista. U konkrétního čerpadla se pak technik může v reálném čase podívat, jak funguje nyní nebo jak fungovalo v den instalace.

Zdroj: Eviden

Stejná platforma může přinést užitek u malé lokální firmy i velké korporace

„Jde o dobrý příklad toho, jak může firma zefektivnit procesy, ušetřit čas svých zaměstnanců a díky automatizaci jednoduše spravovat všechny své produkty. Datová platforma, kterou jsme zde postavili, je plně škálovatelná. Systém tak lze aplikovat i na mnohonásobně větší společnost a využívat jej i když společnost vyroste,“ vysvětluje Adam Michálek.

Za výhodu považuje specialista i fakt, že společnost již dříve měla čerpadla uzpůsobená pro sběr dat a data aktivně sbírala. „Pro mnoho společností není běžné, že mají data potřebná pro další inovace k dispozici, což ale není nepřekonatelné a my jim dokážeme poradit, jak a která data sbírat,“ vysvětluje. Jde podle něj o investici, která se dlouhodobě vyplatí, a i menší lokální společnost může ocenit datovou platformu, za kterou by se nestyděla ani velká banka. Přidanou hodnotou datové analýzy je v neposlední řadě také možnost vylepšení budoucích produktů na základě dat o funkčnosti těch stávajících.