Data
Firmy musí nejdřív pochopit samy sebe, jen tak najdou cestu, jak vytěžit maximum ze svých dat
Data jsou skvělý sluha, ale špatný pán. Současné technologie nám umožňují sbírat údaje doslova z jakéhokoli zdroje. Prakticky neexistuje prostředí, které bychom nedokázali monitorovat a datově vytěžit. To může být dobrá i špatná zpráva. V prostředí zahlceném „šumem“ – tedy nepodstatnými daty, se ztrácejí podstatné informace. Místo očekávaného řešení v podobě inovací roste chaos a stoupají náklady na IT. Jenže jak v datech udělat pořádek, aby přinášela hodnotu? Je klíčové najít svou „core value“ a od ní se zpětně dopracovat k tomu, jak a co inovovat a jaká data skutečně potřebujete.

Autor: Jiří Bavor, ředitel pro oblast průmyslu české pobočky Eviden

Na cestě k úspěchu nejsou data cíl, ale nástroj k jeho dosažení. Lepšího dodavatele produktů nebo poskytovatele služeb z vás neudělá množství údajů, které sesbíráte. Počítají se pouze informace, které z nich vytěžíte. Teprve ty pak můžete přetvořit v inovace a následnou konkurenční výhodu. Problém je, že velká část společností podlehla technologickému okouzlení a soustřeďuje se na sběr co nejširšího množství dat. Přitom je nedokáže zužitkovat a pomalu se utápí v záplavě nepodstatných čísel.
Přístup firem ke sběru dat připomíná nástup digitálních fotoaparátů. Lidé najednou nemusí přemýšlet, jestli udělat fotku, nebo ne. Místo kinofilmu s pečlivě vybranými záběry se domů vracejí s tisíci obrázků, kterými nikdo nechce procházet a třídit je. Podobné je to dnes s daty. Firmy jich mají stále větší množství, ale neví, co s nimi.
Je důležité vyvarovat se relativně častých chyb. Za prvé dále nerozšiřovat množství sbíraných dat, ale spíše se zaměřit na jejich využití. Dokonce ani nyní módní umělá inteligence vám v tom moc nepomůže. AI je pomocník, který dává jen tak kvalitní výstupy, jak kvalitní má vstupy. Musíte především vědět, na co se vlastně chcete zeptat. Co tedy dělat, když se organizace místo inovování dostane do datové spirály?
Když víte, kdo jste…
Prvním krokem by měla být definice firemního „core value“ – tedy klíčové hodnoty, kterou nabízíte a chcete nabízet svým zákazníkům. Je to výhodná cena, nadprůměrná kvalita, inovativnost, nadstandardní služby nebo třeba exkluzivita? V čem jste lepší než konkurence? Proč by si měl zákazník vybrat právě vás? Kdo vlastně jste? To jsou otázky, které vám pomohou pochopit sebe sama.
… a jaká inovace vás posune kupředu…
V dalším kroku si definujte, kam se chcete posunout. Jaká je vaše představa? Co vás posune k její realizaci?
Nezapomínejte, že nenabízíte produkt, ale hodnotu produktu pro vašeho zákazníka. Auto není auto, ale svoboda z mobility. Hodinky představují společenský status. A třeba váš spojovací materiál může být synonymem pro kvalitu za rozumnou cenu.
… pak znáte data, která potřebujete
Když máte jasno kdo jste a co chcete, víte, jaká data sledovat. Nejspíš vás překvapí, o kolik méně jich potřebujete v porovnání s výchozím stavem. V rámci ekonomické a technologické efektivity je dobré pamatovat, že data nemusí být uložená na jednom místě. Mohou být na on-premise i v cloudu, na centrále nebo v Edge prostředí. Hlavně se musí na jednom místě potkat.
Vaše role není definovat konkrétní technologie, s tím vám pomohou technologičtí partneři jako je Eviden. Klíčové je mít vizi.
Mnoho dobrých úmyslů ztroskotá na špatné interpretaci dat
Paradoxně častou překážkou inovací ve firmách je interpretace dat. Zavádění novinek nebo interpretace datových výstupů se běžně odehrává v rovině technologických expertů na straně dodavatele i klienta. Příjemcem je přitom někdo úplně jiný. Jsou to manažeři, HR, kreativci, ekonomové nebo třeba obchodníci. Tito lidé by novinky chtěli využívat pro zlepšení práce a kvalifikovaná rozhodnutí, ale nemohou, pokud od „odborníků“ nedostanou informace a argumenty v jim srozumitelné formě.
Jaký je jeden z největších mýtů ve firmách? Že technologie vyřeší jejich problém. Jenomže ta je pouze nástroj sloužící lidem, kteří nejsou a nemají být kovaní v technologii. Aby tento nástroj mohli efektivně využívat, musíme jim vysvětlit jeho výhody jazykem, kterému rozumí. Tedy hovořit řečí běžného uživatele.
Toto jsou základní doporučení, která nejčastěji pomáhají nasměrovat klienty společnosti Eviden k cíli. V praxi se potvrzuje, že správně pochopená data dokáží posunout firmu k správným inovacím. Tedy takovým, které přináší lepší ekonomické výsledky a vyšší zákaznickou spokojenost.