ESG
Byrokracie, nebo úspory? Vyberte si sami, co vám přinese ESG
ESG. Tři písmena, která vzbuzují emoce. Do života firem se zvenčí pokoušejí vnést více pochopení pro přírodu, lidi i sebe navzájem. Jenomže v průmyslové praxi nerozhodují nekvantifikovatelné emoce, ale tvrdá data, čísla a výsledky. Co si tedy v každodenní realitě výrobních závodů s ESG počít? Záleží na vás, jak to uchopíte.

Autor:
Jiří Bavor, ředitel pro oblast průmyslu české pobočky společnosti Atos
V dějinách podnikání najdeme spoustu myšlenek, které byly při svém zrodu v očích techniků, expertů a manažerů vnímány jako buzzword pro investory a byrokraty. Jejich skutečný přínos se projevil ve chvíli, kdy opustily teoretickou rovinu a našly konkrétní uplatnění v praxi. Patří sem TQM, lean manufacturing nebo just-in-time, ale vlastně i digitalizace a Průmysl 4.0.
Podobnou startovací pozici má také ESG. Zkratka pro Environmental, Social & Governance je odbornou veřejností vnímaná jako soubor reportovacích metrik, etických závazků nebo PR nástrojů, jimiž firmy mají demonstrovat svou zodpovědnost vůči planetě i lidem. Jinými slovy jako abstraktní agenda, vzdálená od skutečného provozu výrobní haly. Stačí jen upravit optiku a uvidíme, že ESG do každodenní průmyslové reality dobře zapadá.


Úsporná výroba dělá lepší firmu a spokojenější lidi
Z pragmatického pohledu je ESG o úspornějším provozu, lepším řízení firmy a spokojenějších zaměstnancích. Když průmyslový podnik systematicky snižuje spotřebu energie, chrání nejen planetu, ale především posiluje vlastní rentabilitu a pozici na trhu. Zisková a stabilní firma si může dovolit investovat do rozvoje svého i svých zaměstnanců. A v prosperující firmě pak budou lidé spokojenější i mimo práci. ESG funguje jako řetězec praktických kroků, které posilují konkurenceschopnost a stabilitu. Není to ideologie, ale dobrý byznys.
5 kroků na cestě k úsporám (a také ESG)
Chcete začít naplňovat význam prvního písmene zkratky ESG? Na výběr máte nepřeberné množství osvědčených receptů z praxe. Zejména tipy na šetření energiemi bývají až překvapivě jednoduché a jdou praktikovat skoro v každé firmě. Stačí vám držet se pěti kroků, které vás provedou na cestě k významným úsporám.
1. Ujasněte si priority
Kolik procent z vašich nákladů tvoří energie? Jaký typ energií? Ve kterém výrobním kroku, hale nebo na kterých strojích? Projděte si své provozy a vytipujte oblasti s vysokou spotřebou. Právě tam může i malé snížení přinést znatelný efekt. Nejste si jistí, odkud začít? Zaměřte se na typické velké odběry – provoz strojů, vytápění, osvětlení – a postupně zužujte výběr podle naměřených hodnot.
2. Měřte, měřte, měřte, a hlavně informujte o tom, že měříte
Už jenom samotný fakt, že provádíte měření, a především to, že o něm lidé vědí, může přinést překvapivé úspory energie i peněz. Z praxe máme příklady, kdy pouhé zavedení měření, bez jakýchkoli dalších technologických opatření, vedlo k úspoře více než 10 % energií.
3. Sbírejte data
Když víte, která data budete sbírat a odkud, nechte je proudit na jedno místo. Zejména u rozsáhlých či detašovaných provozů je lákavé a pohodlné shromažďovat informace v místě jejich sběru. Tato roztříštěnost vám ale znesnadní jejich další zpracování. Výhodné je proto mít jednu datovou platformu, která vám umožní data nejenom shromažďovat, ale také vyhodnocovat.
4. Analyzujte a zveřejňujte výsledky
Třídění a vyhodnocení dat je nejnáročnější, avšak nezbytnou fází. Potřebujete najít původce vysoké spotřeby, zajímají vás i trendy, které se k odběrům váží. Klíčové je také pravidelně a srozumitelně informovat všechny, kterých se výsledky analýzy týkají – od managementu firmy až po mistra na hale či obsluhu konkrétního stroje. Čím konkrétnější informace, tím větší přínos.
5. Šetřete
Když už víte, kde, kdy a kolik energie spotřebováváte, nastává čas na technologická opatření. Může jít například o plánování výroby a spouštění strojů podle aktuální ceny energií, přechod na úspornější technologie a mnoho dalších kroků. Možností je skutečně nepřeberně. Data z řady průzkumů ukazují, že až 30 % spotřeby energií v českém průmyslu tvoří ztráty. Jinými slovy, může to být 30% snížení vašich nákladů a tím i vyšší zisk. A navíc u toho můžete vypadat dobře – jako firma, která myslí ekonomicky i ekologicky.
ESG může být jen další kapitola ve výroční zprávě vaší firmy, nebo se stane rámcem pro chytrý, zdravý a udržitelný byznys. Záleží na vás, kterou podobu si vyberete.