AI ve výrobě a Průmyslu 4.0


AI má přinášet zisk, nikoliv potlesk na sociálních sítích

Umělá inteligence – magické heslo, které přitahuje pozornost na oborových konferencích i sociálních sítích. Ovšem ne každý příklad nasazení AI je skutečně prakticky využitelný v průmyslové praxi. Prezentace AI se totiž většinou soustředí na marketingově atraktivní funkce jako generování textu, fotek nebo videí. Není divu, že se firmy často nechají strhnout nadšením z nové technologie a nasadí AI v podobě a rozsahu, které pro ně nejsou optimální z hlediska účelu ani nákladů. Přitom právě návratnost správné investice do umělé inteligence může být velmi rychlá. Stačí nechat stranou emoce a s chladnou hlavou si odpovědět na tři klíčové otázky: co, kolik a kdy.

Autor: Jiří Bavor, ředitel pro oblast průmyslu české pobočky Eviden ze skupiny ATOS

Všichni dnes sbíráme data. Máme jich tolik, že bychom jimi mohli zateplit halu. Ale samotná data ještě nic neřeší. Skutečný přínos přichází až tehdy, když se z nich stane užitečná informace, na jejímž základě podnikneme konkrétní změnu. V oblasti energetiky to platí dvojnásob.

Snad nikde jinde není tak velký rozdíl mezi tím, co technologičtí dodavatelé říkají firmám, že potřebují, a mezi tím, co tyto firmy skutečně potřebují. Je to, jako by vám do flotily nabízeli manažerskou limuzínu poháněnou fúzním reaktorem. Krásná věc, technologicky ujíždí konkurenci, ale na běžné silnice s ní nemůžete. Navíc má vysoké nároky na provoz a servis. Vy přitom potřebujete „jenom“ chytrou dodávku nebo inovativní vysokozdvižný vozík. Pokud se necháte strhnout obecným doporučením bez hlubšího porozumění vašich potřeb, místo pomoci pro váš byznys získáte „hračku“, která vám neefektivně ujídá lidi, čas a peníze.
Jiří Bavor ředitel pro oblast průmyslu české pobočky Eviden ze skupiny ATOS

Tři otázky, které vás posunou správným směrem

Stejně jako u každé investice, bychom se měli i u investice do AI zamyslet a zodpovědět si jednoduchou otázku – když to inovativní a děsně sexy řešení nasadím, k čemu to reálně bude? Co to konkrétně přinese a zlepší pro moji firmu a pro mého zákazníka?

V reálném životě nás musí zajímat odpovědi na tři jednoduché otázky:

  • CO to umí? Splní to má očekávání a ve finále také očekávání mých zákazníků? Zvýší to užitnou hodnotu, kvalitu nebo design mého výrobku nebo mé služby pro mého zákazníka? Posune mě to v konkurenčním boji a budu lepší než moje konkurence? V čem konkrétně?
  • KOLIK to stojí z pohledu nasazení a následného provozu? Musí se to zaplatit samo, nebo to budu „dotovat“ z jiných zdrojů a konkrétně jak dlouho? Přinese to zlepšení efektivity mojí firmy? Sníží to moje náklady nebo cenu mého výrobku pro mého zákazníka? O kolik konkrétně? 
  • KDY to bude skutečně pracovat a vydělávat? Kolik času zabere nasazení? Bude díky nasazení AI řešení moje firma flexibilnější a budu moci rychleji reagovat na změny na trhu a nové požadavky mých zákazníků?

Ať už zvažujete výběr existujícího AI nástroje nebo plánujete návrh řešení na klíč, tyto otázky vám pomohou vybrat takový produkt, který by mohl být pro vaši firmu skutečným přínosem.

Návratnost?

Pokud nejste zrovna startup nebo výzkumné pracoviště, je dobré si uvědomit, že základním důvodem existence vaší firmy je vydělávat peníze.

Technologičtí nadšenci nebo IT experti posuzují AI podle toho, jaké nové možnosti jim otevírá a co nového se naučí. Odpovědní manažeři se však na umělou inteligenci musí dívat optikou byznysu a finanční návratnosti. Proto je vhodné se možných dodavatelů ptát na konkrétní reference a prokázanou návratnost v reálném nasazení.

Ve společnosti Eviden máme zkušenosti a reference s celou řadou průmyslových aplikací, které jsou ekonomicky rentabilní a našim zákazníkům snižují náklady a vydělávají peníze. Za všechny bych uvedl tři příklady:

  • Quality Inspector – vizuální kontrola kvality s využitím umělé inteligence a rozpoznáváním obrazu. Pro našeho klienta, předního výrobce sanitární keramiky, jsme realizovali systém, který je v porovnání s člověkem o 90 % rychlejší při 99% přesnosti detekce, a především zásadním zvýšením výsledné kvality produktů a spokojenost zákazníků. Návratnost byla přibližně půl roku.
  • RPA – automatizované přijímání a zpracování faktur znamená převzetí agendy několika zaměstnanců. Systém pracuje 24/7 s chybovostí pod 0,5 %. Na člověka zbývá kontrola nalezených chyb a zpracování analýz, případně jiná užitečnější práce. Tohle řešení bylo realizováno u několika klientů s návratností v řádu týdnů. 
  • Tech Buddy je ideální pomocník pro společnosti, které využívají technickou nebo procesní dokumentaci. Bez ohledu na to, jestli firma působí v různých zemích nebo má zahraniční dodavatele, Tech Buddy umí „načíst“ dokumentaci v různých jazycích, přeložit a pochopit ji tak, aby mohl odpovídat na technické dotazy uživatelů. Například pro technika v Indii může najít a přeložit postup z manuálu v češtině nebo naopak pro českého technika manuál z němčiny či angličtiny. Když vezmeme v potaz, že tento nástroj kumuluje funkci archivu, podpory a překladatele, jeho návratnost je rychlá – v řádech několika měsíců.

Toto jsou příklady z konkrétních firem. U jinak nastavených společností může být rentabilita odlišná. Obecně ale platí, že pokud do prostředí AI vstupujete s chladnou hlavou, jasnou představou a precizně definovanými požadavky, najdete v něm skutečnou přidanou hodnotu s rychlou návratností.