Úvodní workshop Roadshow digitalizace SME představil základní nástroje a postupy, ale i konkrétní příklady z českých firem

Úvodní workshop Roadshow digitalizace SME představil základní nástroje a postupy, ale i konkrétní příklady z českých firem

Konferenční sezónu zahájilo Národní centrum Průmyslu 4.0 workshopem, který připravilo se spolupráci s agenturou CzechInvest, nazvaným Roadshow: Digitalizace SME. Akce, která proběhla hned 2.9., byla první ze série praktických workshopů připravených přímo na míru malým a středním českým firmám.
Nejen pandemie covid-19 totiž ukázala, že digitalizace je pro firmy jedinou možností k zachování jejich konkurenceschopnosti a podílu na trhu. A jsou to právě menší firmy, které se s digitalizací perou nejvíce, často bez komplexního plánu transformace.

Na první setkání na Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky v Praze budou navazovat další praktické workshopy, a to
20. 10.  v Ostravě – Aditivní výroba a 3D tisk, 12. 11. v BrněDigitální dvojče a digitalizace výroby a 2. 12. opět v Praze – Prediktivní údržba a moderní technologieVzhledem k aktuální situaci v souvislosti s šířením Covid-19 v ČR budeme průběžně aktualizovat formát konání akcí. Je pravděpodobné, že se budou konat především on-line. Sledujte náš web a sociální sítě.

Plný záznam z pražského workshopu naleznete ve videu pod článkem.

Lubomír Kristek z Národního centra Průmyslu 4.0 prezentoval unikátní Metodiku digitální zralosti, kterou společně s partnery centra vyvinul a otestoval především pro využití malými a středně velkými firmami. Úvodní část analýzy je k dispozici pro všechny zdarma na webu NCP4.0 a je možné ji vyplnit online.  Pro další kroky už je nutné konzultovat proškolené odborníky. Analýza výchozí pozice společnosti a určení oblastí, které jsou pro digitalizaci konkrétní firmy prioritní, jsou klíčovým prvkem při přípravě strategického plánu transformace. Jedině tak může být digitalizace maximálně efektivní a s krátkodobou finanční návratností.

Praktické příklady, tipy a vlastní zkušenosti s realizací mohou společnostem, které s digitalizaci teprve začínají, ušetřit řadu problémů a starostí. Na Roadshow se o své zkušenosti a dosavadní výsledky přišla podělit řada firem – BD Sensors, Kaleido a Sensority. Pohled integrátora prezentovaly společnosti JHV Engineering a Siemens. Příklad úspěšné akademicko-průmyslové spolupráce prezentoval Petr Kadera z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky na příkladu továrny Lego v Kladně. Workshop se ale zamýšlel i nad zásadní otázkou - jak a za co digitalizovat. Možné cesty představili Ladislav Mlčák z Technologické agentury a Jakub Hájek z CzechInvestu.

Závěr workshopu byl ryze praktický a umožnil účastníkům nahlédout do toho, jak může fungovat chytrá továrna, a to prostřednictvím exkurze do Testbedu pro Průmysl 4.0. Tato experimentální laboratoř Průmyslu 4.0, která se rozkládá ve dvou podlažích budovy CIIRC, na svých pracovištích ukazuje praktické nasazení technologií jako jsou digitální dvojče, vitruální a rozšířená realita, kolaborativní robotika nebo aditivní výroba, ale i základní prvky digitalizace, kterými jsou automatické a flexibilní plánování výroby a další. 

Záznam videostreamu z workshopu

Fotogalerie